Program konference v roce 2025 bude zveřejněn později. Děkujeme za pochopení.
-
12:00–13:00
Registrace účastníků
-
13:00–13:15
Zahájení konference
- Martin Bareš, rektor MU
-
13:15–15:00
Flexibilita vysokoškolského vzdělávání pohledem "zdola"
Panel se zaměří na otázku, co si pod flexibilitou ve vysokoškolském vzdělávání můžeme představit a proč pro nás může být přínosná. Vzdělávací proces může být flexibilní z mnoha různých úhlů pohledu: od flexibilního kurikula přes výukové metody až po individuální studijní dráhy. Poptávka po flexibilním vysokoškolském studiu přitom stále roste. Jaké jsou ideální formy flexibilního studia? V čem může být přínos flexibilního vzdělávání? Jaké jsou překážky větší flexibility ve vysokém školství? O těchto otázkách budou diskutovat zástupci studujících, vyučujících, absolventů a zaměstnavatelů, aby nabídli svůj pohled „zdola“.
Panelová diskuse:
- Jitka Pospíchalová, JACOBS DOUWE EGBERTS OPS CZ s.r.o.
- Katarína Rovenská, SK RVŠ
- Renáta Tomášková, Ostravská univerzita
- Vít Tokarský, Advokátní kancelář
Moderuje: Karel Šima
- Jitka Pospíchalová, JACOBS DOUWE EGBERTS OPS CZ s.r.o.
-
15:00–15:30
Přestávka
-
15:30–17:00
Flexibilita systému vysokoškolského vzdělávání - vize, možnosti, realita
Flexibilita ve vysokoškolském vzdělávání je tradičně vnímána jako možnost studujících vybrat si co, kdy, jak a kde budou studovat. V tomto panelu bychom se chtěli zaměřit na flexibilitu z pohledu aktérů, kteří na jedné straně nastavují pravidla, zda výše uvedená flexibilita bude možná, a na druhé straně z pohledu aktérů, kteří se musí v těchto pravidlech pohybovat – tj. na jedné straně z pohledu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a Národního akreditačního úřadu pro vysoké školství a na druhé straně na zástupce vysokých škol. Budeme se ptát na otázky typu: Jakou roli by měl a hraje stát, jakou má vizi a priority z hlediska směřování vysokoškolského vzdělání směrem k větší flexibilitě? Jak to vidí zástupci a reprezentanti vysokoškolských institucí? Jak se jim v aktuálním rámci daří flexibilitu aplikovat, řídit a rozvíjet, popřípadě, co by potřebovali změnit?
Panelová diskuse:
- Radka Wildová, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
- Jiří Nantl, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
- Tomáš Fliegl, Národní akreditační úřad
- Daniela Jobertová, Rada vysokých škol
- Libor Čapek, Univerzita Pardubice
- Miroslav Svoboda, Anglo-American University
Moderuje: Monika Šumberová
- Radka Wildová, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
-
17:00 - 17:30
Přestávka
-
17:30–18:30
Flexibilita vysokoškolského vzdělávání: Inspirace ze zahraničí
Kolik flexibility stačí? Příklad národního experimentu s meziinstitucionálním flexibilním vzděláváním - Nizozemsko.
- Eltjo Bazen, Chief Product Owner Quality Assurance at HU UAS Utrecht and self-appointed ESG-ambassador
Nový Zéland představuje silně egalitářskou společnost, která věří, že její systém terciárního vzdělávání může naplnit potřeby každého, kdo se jím rozhodne projít, a to bez ohledu na jeho zázemí nebo životní cíle. To se týká čerstvých absolventů středních škol, kteří se připravují na svou první pracovní pozici, lidi, kteří potřebují druhou šanci poté, co přestali vzdělávání věřit, starší pracovníci, kteří si potřebují v důsledku změn na trhu doplnit nové dovednosti a pak i obecně lidé, kteří se rádi dále vzdělávají. Systém navíc musí být připraven reagovat na nově vznikající potřeby zaměstnavatelů a spárovat je s dovednostmi nastupujících digitálních generací – a to vše v rychle se rozvíjejícím technologickém prostředí s vysokou diverzitou. Tato prezentace představuje náhled na to, jak novozélandský vysokoškolský systém aktivně pracuje se současnými a budoucími potřebami za účelem produkce dobře připravených jednotlivců, kteří mohou být ve své práci úspěšní.
- Monika Barton, AMBIS, vysoká škola, a. s.
Moderuje: Jan Beseda
-
19:00–23:00
Večerní program
Společenský večer včetně slavnostního rautu bude připraven pro účastníky konference v prostorách historického přednáškového sálu a kavárny Univerzitního centra Telč. Těšit se můžete také na doprovodný hudební program.
-
9:00–10:20 (1. běh)
SEKCE A: Flexibilní inovace ve studiu - Co můžeme měnit snadno, rychle a bez zásahu do akreditací?
Interaktivní workshop bude zaměřen na diskusi o opatřeních, pomocí kterých je možné flexibilně inovovat studijní programy, aniž by byly nutné zásahy do akreditačních spisů a zdlouhavé schvalování. Stavět budeme na zkušenostech přítomných účastníků, ale také na poznatcích z projektu Očima studujících. V rámci projektu Očima studujících jsme realizovali kvalitativní sondy v několika studijních programech různorodého zaměření na dvou vysokých školách. Přestože je každý program specifický, studující opakovaně upozorňovali na podobné problémy, které mohou mít zásadní vliv na jejich motivaci a bránit hloubkovému učení. Často přitom jde o podněty, které jsou řešitelné bez změny studijních plánů a leckdy i bez větších zásahů do jednotlivých předmětů, ale málokdy se stanou středem naší pozornosti. Na základě zjištění z projektu a vašich zkušenosti společně identifikujeme praktické tipy, kterými se můžete inspirovat i na své instituci.
Moderují: Šimon Stiburek a Pavla Burgos
-
SEKCE B: Flexibilita institucí při budování bezpečného prostoru
Diskutujme o odpovědnosti za vytváření bezpečného prostoru a také o schopnosti ho opustit, což je klíčové zejména v kontextu uměleckých škol. Jaký je vztah mezi vytvářením bezpečného prostoru a rolí vyučujícího a studujícího? Jakým způsobem mohou společně přispět k vytvoření prostředí, kde se studující cítí bezpečně a podporováni? Je možné, že přílišná snaha o bezpečný prostor může vést k omezování svobody projevu a kreativity? Jsou vysoké školy jako instituce dostatečně flexibilní při nastavování rovnováhy mezi bezpečností a otevřeností ve svých procesech, především při poskytování zpětné vazby na nejrůznějších úrovních?
Moderuje: Miroslav Dopita
Prezentace 1 Prezentace 2 Prezentace 3 Prezentace 4 Prezentace 5 Prezentace 6
-
10:20–10:40
Přestávka
-
10:40 - 12:00 (2. běh)
SEKCE A: Flexibilní inovace ve studiu - Co můžeme měnit snadno, rychle a bez zásahu do akreditací?
Interaktivní workshop bude zaměřen na diskusi o opatřeních, pomocí kterých je možné flexibilně inovovat studijní programy, aniž by byly nutné zásahy do akreditačních spisů a zdlouhavé schvalování. Stavět budeme na zkušenostech přítomných účastníků, ale také na poznatcích z projektu Očima studujících. V rámci projektu Očima studujících jsme realizovali kvalitativní sondy v několika studijních programech různorodého zaměření na dvou vysokých školách. Přestože je každý program specifický, studující opakovaně upozorňovali na podobné problémy, které mohou mít zásadní vliv na jejich motivaci a bránit hloubkovému učení. Často přitom jde o podněty, které jsou řešitelné bez změny studijních plánů a leckdy i bez větších zásahů do jednotlivých předmětů, ale málokdy se stanou středem naší pozornosti. Na základě zjištění z projektu a vašich zkušenosti společně identifikujeme praktické tipy, kterými se můžete inspirovat i na své instituci.
Moderují: Šimon Stiburek a Pavla Burgos
-
SEKCE B: Flexibilita institucí při budování bezpečného prostoru
Diskutujme o odpovědnosti za vytváření bezpečného prostoru a také o schopnosti ho opustit, což je klíčové zejména v kontextu uměleckých škol. Jaký je vztah mezi vytvářením bezpečného prostoru a rolí vyučujícího a studujícího? Jakým způsobem mohou společně přispět k vytvoření prostředí, kde se studující cítí bezpečně a podporováni? Je možné, že přílišná snaha o bezpečný prostor může vést k omezování svobody projevu a kreativity? Jsou vysoké školy jako instituce dostatečně flexibilní při nastavování rovnováhy mezi bezpečností a otevřeností ve svých procesech, především při poskytování zpětné vazby na nejrůznějších úrovních?
Moderuje: Miroslav Dopita
-
12-12:15
Přestávka
-
12:15 - 13:15
Benefit, nebo riziko? Flexibilita v akademickém prostředí a kariérních drahách
Flexibilita je v kontextu akademické práce často chápána jako důležitý a žádoucí benefit. Flexibilita však může mít řadu různých podob s nejednoznačnými dopady – může například posilovat „bezhraničnost“ akademické práce, a tím násobit pracovní přetížení. Cílem příspěvku je diskutovat hlavní formy flexibility v pracovním prostředí a kariérních drahách a kriticky reflektovat jejich pozitivní i negativní dopady na duševní zdraví a produktivitu akademiků a akademiček. Na základě našich již více než dekádu trvajících výzkumů na českých univerzitách, které jsme s týmem na PSÚ AV ČR realizovali, se zaměříme na pracovní flexibilitu ve vztahu k hlavním oblastem našeho výzkumu: duševnímu zdraví akademiků a akademiček, harmonizaci práce-rodina, kariérním drahám, akademickému leadershipu a ne/etickému chování na pracovišti. Položíme si otázky: Za jakých podmínek podporují hybridní formy práce duševní zdraví akademiků, a kdy jsou naopak zdrojem vyhoření? Je teritoriální a institucionální flexibilita podmínkou akademické excelence? Jak souvisí flexibilita s ne/etickým chováním na pracovišti a kvalitou akademického leadershipu? Kdy je flexibilita zdrojem, a kdy naopak rizikem?
- Kateřina Zábrodská, Psychologický ústav Akademie věd ČR
- Jiří Mudrák, Psychologický ústav Akademie věd ČR
- Kateřina Machovcová, Psychologický ústav Akademie věd ČR
Moderuje: Kateřina Oleksíková
-
13:15-13:30
Zakončení konference