Program 2025

29.5.2025
  • 12:00–13:00 | Na zámku, v prostorách konírny

    Registrace účastníků

  • 13:00–13:30 | Na zámku, v prostorách konírny

    Zahájení konference

    • Martin Bareš, rektor MU
  • 13:30–15:00 | Na zámku, v prostorách konírny

    Blok I. Evropská perspektiva zajišťování kvality

    Výzvy a nejnovější trendy v hodnocení systému zajišťování kvality vysokoškolských institucí se zaměřením na strategii řízení tvorby studijních programů a zpětnou vazbu od studentů v procesu zajišťování kvality.

    Iring Wasser (Německo), Managing Director, ASIIN e.V., CEO, ASIIN Consult GmbH
    Jakub Grodecki (Belgie), Policy & Project Manager EURASHE
    Rodrigo Teixeira Lourenco (Portugalsko), Vice-President for Teaching, Planning and Quality, Polytechnic Institute of Setúbal

  • 15:00–15:30

    Přestávka

  • 15:30–17:30 | UCT

    Blok II. Česká perspektiva zajišťování kvality

    Kontext českého systému zajišťování kvality na národní úrovni: Jak rozvíjet systém zajišťování kvality, abychom pokročili vpřed a zároveň se vyhnuli opakování chyb? Interaktivní řízené diskuse v paralelních skupinách s prvky workshopových aktivit, jejichž cílem bude zmapovat postoje odborné komunity k aktuálním otázkám zajišťování a hodnocení kvality činnosti vysokých škol.

  • 19:00–23:00

    Večerní program

    Společenský večer včetně slavnostního rautu bude připraven pro účastníky konference v prostorách historického přednáškového sálu Univerzitního centra Telč. Těšit se můžete také na doprovodný hudební program.

30.5.2025
  • 9:00–10:20 (1. běh) | UCT

    Paralelní sekce I: Studijní neúspěšnost

    Studijní neúspěšnost představuje i v současné době zásadní výzvu pro vysoké školy, neboť ovlivňuje nejen efektivitu vzdělávacího procesu, ale i strategické cíle institucí v oblasti kvality vzdělávání, financování a reputace vysoké školy. Zároveň se jedná o oblast, která má významný dopad do systému financování vysokých škol, neboť každý student, který zahájené studium nedokončí, představuje z pohledu vzdělávacího systému vynaložení financí, které nevedly ke kýženému cíli, tedy získání profese uplatnitelné na trhu práce. Workshop se zaměří na komplexní analýzu faktorů vedoucích ke studijní neúspěšnosti, metodologii jejího systematického monitorování a návrh možných opatření pro její snižování. Společně budeme hledat odpovědi na otázky ve třech tematických blocích:

    1. Jaké jsou hlavní příčiny studijní neúspěšnosti na vysokých školách? Pozorujeme aktuálně rostoucí trend ve studijní neúspěšnosti? Zaostáváme v tomto ohledu za zahraničím? Jde vždy ruku v ruce studijní neúspěšnost s náročností studijních programů? Jakou roli hraje uplatnitelnost na trhu práce?
    2. Lze pečlivým monitoringem výsledků dosáhnout potřebné změny? Pomůže nám AI v odhalování nových souvislostí mezi procentem neúspěšnosti a konkrétními aspekty studia? Mají vysoké školy dostatečné zpětnovazebné mechanismy na zjišťování příčin studijní neúspěšnosti?
    3. Jaká opatření můžeme zvolit pro zlepšení studijních výsledků našich studentů? Pomůže v tomto směru individuální přístup ke studentům? Vedeme naše studenty ke správnému přístupu ke studiu?
    Cíle:

    Cílem workshopu identifikace aktuálních problémů a příčin studijní neúspěšnosti a sdílení dobré praxe na několika příkladech českých vysokých škol. Stěžejní však bude interaktivní diskuze všech účastníků, která by měla vést ke společnému závěru ve smyslu identifikace slabých míst a návrhů na možná opatření.

  • Paralelní sekce II: Vnitřní hodnocení studijního programu s důrazem na kvalitu výuky

    Vnitřní hodnocení studijních programů je na Masarykově univerzitě jedním z podstatných pilířů vnitřního systému zajišťování kvality. Již od samotného počátku se při něm soustředíme mimo jiné na tzv. curriculum design, tedy uplatňování principů a pravidel pro tvorbu a organizaci obsahu studijního programu prostřednictvím výstupů z učení a jejich propojení s metodami výuky a způsoby hodnocení. A přestože považujeme výstupy z učení za dnes již v mnoha ohledech zažitý a pevně zakořeněný koncept, současné trendy nás vedou k otázkám, zda se při vnitřním hodnocení dostatečně zaměřujeme na kvalitu výuky samotné. Jsou výstupy z učení nejen formálně správné, ale i obsahově relevantní? Jsou skutečně integrovány do výuky a ověřuje se, zda jich studenti dosahují? Mají vyučující dostatečné nástroje a dovednosti k tomu, aby výuku přizpůsobili zamýšleným výstupům? A jak je v tomto cíli podpořit? Jinými slovy chceme prostřednictvím vnitřního hodnocení podporovat to, že program nejen formálně splňuje povinné standardy, ale také ověřovat, zda se v něm dobře učí.

    Cíle:

    Prostřednictvím workshopu budeme společně hledat odpovědi na tyto otázky a sdílet dobrou praxi. Budeme diskutovat, jak lépe reflektovat inovativní metody výuky, efektivně zapojit členy akademické obce do tohoto procesu a zajistit, aby zjištěné poznatky vedly k reálným zlepšením. Důležitou součástí bude sdílení příkladů dobré praxe a identifikace překážek, které brání efektivnímu uplatňování principů kvality výuky ve studijních programech.

  • 10:20–10:40

    Přestávka
  • 10:40 - 12:00 (2. běh) | UCT

    Paralelní sekce I: Studijní neúspěšnost

    Studijní neúspěšnost představuje i v současné době zásadní výzvu pro vysoké školy, neboť ovlivňuje nejen efektivitu vzdělávacího procesu, ale i strategické cíle institucí v oblasti kvality vzdělávání, financování a reputace vysoké školy. Zároveň se jedná o oblast, která má významný dopad do systému financování vysokých škol, neboť každý student, který zahájené studium nedokončí, představuje z pohledu vzdělávacího systému vynaložení financí, které nevedly ke kýženému cíli, tedy získání profese uplatnitelné na trhu práce. Workshop se zaměří na komplexní analýzu faktorů vedoucích ke studijní neúspěšnosti, metodologii jejího systematického monitorování a návrh možných opatření pro její snižování. Společně budeme hledat odpovědi na otázky ve třech tematických blocích:

    1. Jaké jsou hlavní příčiny studijní neúspěšnosti na vysokých školách? Pozorujeme aktuálně rostoucí trend ve studijní neúspěšnosti? Zaostáváme v tomto ohledu za zahraničím? Jde vždy ruku v ruce studijní neúspěšnost s náročností studijních programů? Jakou roli hraje uplatnitelnost na trhu práce?
    2. Lze pečlivým monitoringem výsledků dosáhnout potřebné změny? Pomůže nám AI v odhalování nových souvislostí mezi procentem neúspěšnosti a konkrétními aspekty studia? Mají vysoké školy dostatečné zpětnovazebné mechanismy na zjišťování příčin studijní neúspěšnosti?
    3. Jaká opatření můžeme zvolit pro zlepšení studijních výsledků našich studentů? Pomůže v tomto směru individuální přístup ke studentům? Vedeme naše studenty ke správnému přístupu ke studiu?
    Cíle:

    Cílem workshopu identifikace aktuálních problémů a příčin studijní neúspěšnosti a sdílení dobré praxe na několika příkladech českých vysokých škol. Stěžejní však bude interaktivní diskuze všech účastníků, která by měla vést ke společnému závěru ve smyslu identifikace slabých míst a návrhů na možná opatření.

  • Paralelní sekce II: Vnitřní hodnocení studijního programu s důrazem na kvalitu výuky

    Vnitřní hodnocení studijních programů je na Masarykově univerzitě jedním z podstatných pilířů vnitřního systému zajišťování kvality. Již od samotného počátku se při něm soustředíme mimo jiné na tzv. curriculum design, tedy uplatňování principů a pravidel pro tvorbu a organizaci obsahu studijního programu prostřednictvím výstupů z učení a jejich propojení s metodami výuky a způsoby hodnocení. A přestože považujeme výstupy z učení za dnes již v mnoha ohledech zažitý a pevně zakořeněný koncept, současné trendy nás vedou k otázkám, zda se při vnitřním hodnocení dostatečně zaměřujeme na kvalitu výuky samotné. Jsou výstupy z učení nejen formálně správné, ale i obsahově relevantní? Jsou skutečně integrovány do výuky a ověřuje se, zda jich studenti dosahují? Mají vyučující dostatečné nástroje a dovednosti k tomu, aby výuku přizpůsobili zamýšleným výstupům? A jak je v tomto cíli podpořit? Jinými slovy chceme prostřednictvím vnitřního hodnocení podporovat to, že program nejen formálně splňuje povinné standardy, ale také ověřovat, zda se v něm dobře učí.

    Cíle:

    Prostřednictvím workshopu budeme společně hledat odpovědi na tyto otázky a sdílet dobrou praxi. Budeme diskutovat, jak lépe reflektovat inovativní metody výuky, efektivně zapojit členy akademické obce do tohoto procesu a zajistit, aby zjištěné poznatky vedly k reálným zlepšením. Důležitou součástí bude sdílení příkladů dobré praxe a identifikace překážek, které brání efektivnímu uplatňování principů kvality výuky ve studijních programech.

  • 12:00 - 12:15

    Přestávka
  • 12:15 - 13:00 | UCT

    Zakončení konference

    Závěrečné seznámení s výstupy paralelních skupin z bloku Česká perspektiva zajišťování kvality a dohoda nad dalším postupem.

Jak najít místo konání?

Mapa

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info